Interjú Uhrin Viktor koncertmesterrel

Fejes Antal- Ön a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar koncertmestere. A komolyzenei hangversenyek látogatói sem feltétlenül tudják pontosan, mit jelent ez a titulus. Beavatna a részletekbe?

 

A koncertmester a zenekar hierarchiájában a karmester és a művészeti vezető alatt áll. Az ő feladata a hangolás lebonyolításának megszervezése, ill. bizonyos művészi kérdésekbe is beleszólása van.

 

Ezenkívül ő a vonós szekció vezetője is, és felelős a vonósok teljesítményéért is. Ezért szokott szólampróbákat is összehívni, ahol a nehéz részeket együtt gyakorolhatják. Régebben (elsősorban a barokk korban) sok karmester (Kapellmeister) mindjárt a koncertmester szerepét is betöltötte azzal, hogy hegedűvel a kezében bent ült a tuttiban. Ilyen (karmester nélküli) kamarazenekarokkal ma is találkozhatunk, főleg historikus előadások esetén.

 

- Mikor és hol kezdett el zenélni Uhrin Viktor? Milyen volt diáknak? Szorgalmas? Tehetséges? Esetleg egyszerre mindkettő?

 

Fejes AntalZenélni a Gyomai Zeneiskolában kezdtem, de 8 évesen természetesen még jobban érdekelt a focizás. Az idő múlásával azonban ez változott, jöttek az első sikerek, amik megerősítést adtak. Mindig fontos volt számomra, hogy legyen egy kitűzött cél, amiért dolgozom. Persze diákként inkább zenélni szerettem, mint gyakorolni, ami teljesen más egy tanuló számára.

 

 

 

 

 

 

- Mik voltak a zenei tanulásának állomásai? Mennyire volt határozott elképzelése arról, hogy zenész lesz? Vagy ez csupán egy lehetőség volt?

 

A békéscsabai konzervatóriumba (ma szakközépiskola) való bekerülésemkor döntöttem el, hogy zenész leszek, akkor már nagyon hittem benne. Erre szükség is volt a rengeteg elvégzendő munka miatt. A cél ezután már természetesen a Zeneakadémiára való bejutás volt, ami egy vidéki iskolából akkor még sokkal nehezebb volt, de sikerült venni az akadályt elsőre.

 

- Hol helyezkedett el zeneakadémiai (hegedűművész-tanári) végzettségével elsőként?

 

Az első hivatalos állásom Budapesten, a BM Duna Szimfonikus Zenekarnál volt, ahol nem sokáig maradtam. Már a Zeneakadémia idején szabadúszóként dolgoztam több vonósnégyesben, kamarazenekarban, például a Weiner-Szász Kamarazenekarban és a Magyar Virtuózoknál is. Szerencsém is volt, mert sok helyre hívtak, változatos munkákat csináltam, ami kreativitást is igényelt. Nagy hatással volt rám a magyar népzene és a jazz, amit aktívan műveltem néhány évig.

Hogyan és mikor került a Békés Megyei Szimfonikus Zenekarba?

A Békés Megyei Szimfonikus Zenekarba 2008 tavaszán Somogyi-Tóth Dániel meghívására jöttem, akivel előtte nem ismertük egymást személyesen, közös zenész barátaink révén kerültünk kapcsolatba. Én akkor költöztem el Budapestről Gyomaendrődre, Dani nem sokkal előtte lett Békéscsabán karmester, családi gyökereink is mindkettőnket Békés megyéhez kötnek. Szóval volt valami sorsszerűség a dologban.

 

- A békéscsabai konzervatóriumban dolgozik, így van rálátása a zenei utánpótlásra. Mit lehet erről összefoglalóan elmondani?

 

Fejes AntalNincsenek könnyű helyzetben. Ma nagyon sok a pályaelhagyó zenész, sokan külföldön próbálnak szerencsét, a magyarországi lehetőségek korlátozottak a sok tehetséges fiatal számára. Teljes elhivatottság, szorgalom és kitartás kell. Meg kell érteniük, hogy mindezt önmaguk építéséért és a tehetségükért teszik.

 

 

 

 

 

 

 

- Gyomaendrődön él, Békéscsabán dolgozik. Kevés szabadidejében mit tesz a legszívesebben?

 

A Körösök vidékét nagyon szeretem gyerekkorom óta, rengeteget járok oda kerékpározni, úszni, horgászni, néha evezni. Otthon leginkább az olvasás, az internet az, ami leköt.