Koncert a Jókai Színházban

galaest

A filharmónia 2010/2011-es évadjának zárókoncertjén közreműködött május 23-án, hétfőn este a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar.
Liszt Ferenc születésének 200. évfordulója alkalmából a zeneszerző Les Préludes című szimfonikus költeménye hangzott fel elsőként az együttes előadásában.

 

Az "Előjátékok" címet viselő nagyszabású remekmű a negyvenes évek végén keletkezett, bemutatója 1854-ben zajlott le. Ösztönzője Alphonse de Lamartine "Költői elmélkedések" című műve volt. A programot Liszt az alábbi szavakban fogalmazta meg: "Mi más az életünk, mint előjátékok sorozata ahhoz az ismeretlen énekhez, amelynek első ünnepélyes hangját a halál csendíti meg?" A szimfonikus költemény gondolatmenete ezután felsorakoztatja az emberi élet különféle szakaszait, a szerelem hajnalától a természet felemelő élményén keresztül a harci riadó szilaj mámoráig: megannyi érzelmi tetőpont, megannyi lázas akarat, az élet igenlésének és meghódításának hőskölteménye. A darabhoz Liszt az előre mutató romantika valamennyi újítását felhasználja, a jellegüket változtató, ám eredendően azonos arculatú témáktól kezdve a dús és fényes hangszerelési és harmóniai effektusokig. Méltán egyike a zeneszerző legnépszerűbb zenekari műveinek.

 

Ezt követte Dvorak: h-moll gordonkaversenye (Op. 104.), melyben a szólót Újházy Gyöngyi játszotta. Zenei tanulmányait Békéscsabán kezdte, majd 1997-ben felvételt nyert a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. A 2002-ben megrendezett Starker János Országos Gordonkaverseny első díjasa lett, majd ugyanettől az évtől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen folytatta tanulmányait Perényi Miklós osztályában. Kamaratanárai Gulyás Márta, Wagner Rita és Csalog Gábor voltak. 2006 és 2008 között a madridi Instituto Internacional de Música de Cámara ösztöndíjas növendéke volt Ralf Gothóni és Eldar Nebolsin irányítása alatt. Ez idő alatt Spanyolország-szerte koncertezett különböző formációkban többek között a madridi Auditorio Nacional Kamaratermében, a madridi Operában, illetve a barcelonai Gran Teatre del Liceuban. 2007 és 2008 nyarán részt vett a santanderi zenei fesztiválon. 2009-ben diplomázott a Liszt Ferenc Kamarazenekar közreműködésével. Számos mesterkurzuson vett részt szólóban és kamaraformációkban egyaránt olyan neves művészeknél, mint Natalia Shakhovskaya, Tsuyoshi Tsutsumi, Gary Hoffman, Menahem Pressler, Bruno Canino, Claudio Martínez Mehner, Zakhar Bron.

Dvořák a New York-i években, a IX. szimfónia befejezése után, 1894-1895-ben komponálta a h-moll csellóversenyt, annak a csellista-zeneszerzőnek a hatására, aki tanárkollégája volt az általa igazgatott New York-i Nemzeti Konzervatóriumban, és a városi filharmonikusok tagjaként maga is játszott az Újvilág-szimfónia bemutatóján.

 

Végül W. A. Mozart D-dúr "Haffner" szimfóniáját (K385) hallhatta a közönség a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar előadásában. A mű négy tételből áll: I. Allegro con spirito, II. Andante, III. Menuetto, IV. Finale. Presto. Az első tétel ünnepi fényben ragyog, s ezt a fényt nagy hangközökben merész lendülettel mozgó, pregnáns ritmikájú főtémájától nyeri, amely -Joseph Haydn példáját követve - úgyszólván állandóan jelen van a tétel egész folyamán. A lassú tétel a bécsi szerenád-muzsikák kedélyes-érzelmes világát idézi fel, akárcsak a menüett. A finálé főtémája a Szöktetés időbeni közelségére utal: Ozmin híres "akasztófa-áriájának" témájára ismerünk benne.

 

A koncerten Somogyi-Tóth Dániel vezényelt.

 

Fotó: Kiss Zoltán