Kamarazenekari koncert Gyulán

galaestJúlius 8-án Gyulán, az Erkel Emlékházban tartott koncertjével zárta az évadot a Békés Megyei Szimfonikusok Kamarazenekara. Az együttes az alábbi műveket tűzte ezúttal műsorra:

- A. Vivaldi: Négy évszak - Nyár (Szóló: Uhrin Viktor)
- A. Corelli: D-dúr concerto grosso Op.6. No.1.
(Szóló: Uhrin Viktor - I.hegedű, Szomorné Budai Mariann - II.hegedű, Szomor István - cselló)
- W. A. Mozart: D-dúr divertimento K136
- Britten: Simple Symphony

 

 

A szimfonikus zenekaron belül megalakult kamarazenekar áprilisban a Békés Megyei Jókai Színház Nagytermében tartott nagy sikerű bemutatkozó koncertje után megyejáró hangversenysorozaton vett részt Uhrin Viktor hangversenymester vezetésével. Ennek keretén belül négy településen (Kondoroson, Békésen, Dévaványán, Gyulán) adott koncerteket az együttes, minden alkalommal elnyerve a közönség elismerését, szeretetét.

 

A magas színvonalú, igényes szakmai munka eredményeként a kamarazenekar méltán zárhat sikeres évadot maga mögött. A koncertsorozat szeptemberben tovább folytatódik, Gyomaendrődön és Orosházán lép majd színpadra az együttes a rövid nyári szünet után.

 

A kamarazenekar működéséről, munkájáról, terveiről Uhrin Viktort kérdeztük.

 

Ön kettős feladatot lát el a zenekar életében: egyrészt a szimfonikus zenekar koncertmestere, másrészt a megalakult kamarazenekar hangversenymestere.

 

- Mit jelent az Ön számára a kamarazenekar vezetése?

 

Szakmai kihívás és örömzenélés is. A legnagyobb próbatétel számomra olyan mozdulatokkal hegedülni, hogy a kamarazenekar minden tagja értse az általam elképzelt tempót, dinamikát és zenei artikulációt. Tehát testmozdulatokkal kommunikálunk a szólamvezetőkkel, egymással, egy rosszul felemelt vonó megbillentheti az egységet. Ha sikerül mindenkinek ezt a nehezen megfogalmazható érzést, együtt rezonálást elérni, onnantól örömzenélés az egész. A játékmód könnyeddé, lazává válik, a hangzás egységes és telt lesz, a közönséggel együtt szórakoztatjuk magunkat is.

 

- Miben jelent mást hangversenymesterként a kamarazenekar irányítása a szimfonikus zenekaron belül végzett koncertmesteri munkájához képest?

 

Kevésbé összetett feladat egy szimfonikus zenekarban koncertmesterként játszani, ott a karmesternek kell összetartania az együttest szinte minden szempontból. Nekem inkább a vonós szólamok betanítása, fontosabb zenei kérdések egyeztetése és a hangolás lebonyolítása a dolgom.

 

 

- Mi a különbség egy tutti zenekari játékos számára a kamarazenekarban illetve a szimfonikus zenekarban való közreműködést tekintve?

 

Lényegét tekintve nem lehet különbség. A kamarazenekar kisebb létszámából adódóan talán az egyén felelőssége nagyobb, de ez tényleg minimális eltérés.

 

- Milyen szakmai felkészülést igényel a kamarazenekarban való játék?

 

A rendszeres gyakorláson túl az alkalmazkodóképesség nagyon lényeges. Nincs más út a jó hangzás eléréséhez, mint hogy a szólamoknak teljesen egységesen kell szólniuk. Azonos ujjrend, vonás, vonóhasználat. A Bartók vonósnégyes fénykorából származó történet szerint ők még a vibratójukat is egyeztették. Természetesen ezek a követelmények a szimfonikus zenekarban való játékra is érvényesek.

 

- Milyen igény mutatkozik ma Békés megyében egy kamarazenekar működésére?

 

Egyik előnye a kamarazenekarnak, hogy kis létszáma miatt könnyen mozgatható és nem megfizethetetlen egy produkciója. Soha nem fogja pótolni a szimfonikus zenekar gazdag és színes hangzását, ezt nem kell várni tőle. Egy templomban vagy egy közepes méretű teremben az intimebb hangzást kedvelőknek mindenképpen élményt fog jelenteni.

 

- Mennyire elégedett a kamarazenekar munkájával a megalakulás óta eltelt időszak alapján?

 

Várakozásomon felüli és még van benne tartalék, úgy érzem. Minél többet tudunk próbálni, repertoárt bővíteni, koncertet adni, annál jobban összecsiszolódik a társaság. Egyre többször fordul elő koncerten, hogy szinte együtt lélegzik a zenekar és a zene is, mindenki tudja a dolgát és élvezi, amit csinál. Ezt a közönség is azonnal megérzi.

 

- Hogyan egyeztethető össze a szimfonikus zenekarban és a kamarazenekarban végzett munka az Ön és a zenekari tagok számára?

 

Szervezés kérdése az egész és fontos, hogy ne vállaljuk túl magunkat. Annyi koncertet kell a kamarazenekarral és a szimfonikus zenekarral is adni, ami nem megy a minőség rovására. Azt pedig nem szabad elfelejteni, hogy szinte mindenki tanít a megye valamelyik zeneiskolájában.

 

- Milyen tervek vannak a kamarazenekar működését, szakmai munkáját illetően?

 

A repertoár bővítése elsődleges, amihez megfelelő mennyiségű próba kell. Ezen kívül az a fajta összeszokottság is nélkülözhetetlen, amikor néhány gesztusból, tekintetből is tudunk olvasni egymás gondolataiban, zenei szándékában. Ez nem megy egyik napról a másikra, de jó úton vagyunk. A játszott művek könnyebb megértése érdekében hosszabb-rövidebb ismertetőt is hallhat majd a közönség a koncertjeinken.

 

- Milyen művekkel bővül a repertoár a következő évadban? Milyen szempontok alapján történik ezek kiválasztása?

 

A barokk és klasszikus művek mellett szeretnénk ezúttal főként romantikus darabokkal bővíteni a repertoárt, így esett a választás az alábbi művekre; Elgar: Szerenád (Op.20.), Grieg: Holberg-szvit (Op.40.), Puccini: Krizantémok.

 

- Többször hallhatta Önt a közönség szólistaként is az utóbbi időben. Lesz folytatása?

 

A kamarazenekarral tervezzük Vivaldi: Négy évszak című hegedűverseny sorozatának az aktuális évszakhoz kapcsolódó bemutatását. A művet népszerűsége mindenképpen indokolja a repertoár felvételére. Ezen kívül már egy ideje tervezek szólóestet is. Ha lesz időm rá készülni, akkor néhány kollégám közreműködésével megvalósulhat.

 

- Hol lesz látható és hallható a kamarazenekar a következő évadban?

 

A szeptemberi gyomaendrődi és orosházi koncertek után december elején szeretnénk egy adventi hangversennyel megörvendeztetni a közönséget Békéscsabán, majd terveink szerint a tavasz folyamán újabb békés megyei településekre látogatunk el megyejáró koncertsorozatunk alkalmával.

 

közönség fotók