Kamarazenekari koncert a Jókai Színházban

DévaványaA Filharmónia hangversenysorozatának keretein belül hallhatta a közönség 2012. március 14-én a Békés Megyei Szimfonikusok Kamarazenekarának koncertjét, mely egyben a Tavaszi Fesztivál nyitóhangversenye is volt Békéscsabán.

 

A szimfonikus zenekaron belül megalakult kamarazenekar 2011 áprilisában adta első önálló koncertjét a megyében Békéscsabán azonnal elnyerve a közönség tetszését, lelkesedését. A műhelymunka a koncertet követően tovább folyt, az együttes Uhrin Viktor hangversenymester igényes szakmai munkájának köszönhetően még összeszokottabbá, egységesebbé vált, a repertoár is tovább bővült. A kamarazenekar létrehozásával kitűzött cél megvalósulhatott: egy profi, magas szakmai színvonalat képviselő, alapvetően vonós kamarazenekar működik a szimfonikus zenekaron belül, amely neves szólisták közreműködésével, karmester nélkül is színpadra léphet. Az együttes az elmúlt évben számos békés megyei településen adott koncertet, így Békésen, Gyulán, Gyomaendrődön, Orosházán, Kondoroson, olyan nagy zeneszerzők műveit megszólaltatva, mint A. Vivaldi, A. Corelli, J. S. Bach, W. A. Mozart, B. Britten, G. Puccini, E. Elgar.

 

A koncert kapcsán felmerülhet a kérdés a közönség soraiban ülők között, vajon mikor lesz hallható újra a kamarazenekar vagy akár a szimfonikus zenekar.? Nos, erre a kérdésre nehéz választ adni, a zenekarban játszó művészek sem tudnák ezt pontosan megmondani. A jelenleg országszerte zajló változások a zenekart is érintették, működését rendkívüli módon megnehezítve, majdnem ellehetetlenítve. Az együttes szinte anyagi támogatás nélkül maradt, április közepétől már jelenlegi próbatermét sem használhatja tovább, így a 2012. évi koncertek száma az elmúlt évek átlagához képest (évi 30 koncert) a minimálisra csökken (évi 5 koncert). Az együttes tagjai mindezen körülmények ellenére bíznak abban, hogy szükség van a Békés Megyei Szimfonikus Zenekar és Kamarazenekar koncertjeire, szeretnék továbbra is azt az örömet sugározni, közvetíteni a közönség felé, amit a zene szeretete számukra is jelent.

A március 14-i koncerten első műsorszámként W. A. Mozart: F-dúr divertimentóját K. 138 hallhatta a közönség. Az első két divertimentóhoz képest itt határozottan egyéni stílus kialakítására törekszik a fiatal komponista, miközben ügyesen kombinálja az olaszoktól és a két Haydntól tanultakat. 1772 elején írta Mozart azt a három divertimentót, amelyek a Köchel-jegyzékben K. 136, K. 137, K. 138 számmal szerepelnek. Tételek:

 

1. Allegro: határozott unisono, kezdete az opera buffa hangvételét idézi.
2. Andante: a két felső és a két alsó szólam bensőséges párbeszéde.
3. Presto: a zárótétel szellemes, mozgékony rondó, amelyből ismét az olasz vígopera apró, kihegyezett motívumai csendülnek ki.

 

Ezt követte Carl Philipp Emanuel Bach: d-moll fuvolaversenye, melynek során Sutyinszki Beáta fuvolajátékában gyönyörködhetett a hallgatóság. Sutyinszki Beáta, békéscsabai származású fuvolaművész, diplomáját 1995-ben szerezte a  Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Bálint János növendékeként. Több hazai és nemzetközi verseny díjazottja, I. helyezettje. Számos európai országban koncertezett szólistaként és zenekarokkal egyaránt. 2000-ben jelent meg szóló lemeze J. S. Bach: Labirintus címmel. 2003-ig a Szegedi József Attila Tudományegyetem Zeneművészeti karának adjunktusa, 2010-től a Váci Zeneművészeti Szakközépiskola fuvolatanára.

Felix Mendelssohn-Bartholdy öt, hivatalosan is sorszám szerint számon tartott "nagy" szimfóniája mellett 12 "fiatalkori" vonósszimfóniát is alkotott (1821-1823), melyből a No. 10-es h-moll szimfóniát szólaltatta meg a kamarazenekar könnyed, virtuóz játékmóddal.

 

Végül Edvard Grieg Holberg-szvitje Op. 40. csendült föl az együttes előadásában. A klasszicisztikus komédiákat író Ludwig Holberg 200. születésnapja alkalmából írott mű először zongora-, aztán az elterjedtebb vonószenekari változatban jelent meg. "Régi stílusú" szvit, amelynek öt tétele (Praelude, Sarabande, Gavotte, Air, Rigaudon) barokk modelleket követ és ezeket a 19. sz. hangvételével kapcsolja össze. Világos formálás, tökéletes tempók, sokszínű dinamikai megoldás, kidolgozott részletek, homogén hangzás jellemezte az előadást. Uhrin Viktor hangversenymester a tőle megszokott magabiztossággal vezette együttesét, mozdulataira azonnal reagáltak a zenekar művészei. A kamarazenekar felszabadultan, színesen, örömmel muzsikált, amit a közönség szűnni nem akaró tapssal viszonzott.

 

 

fotó: Fábián István